30.06.2015

EK GIDAYA NE ZAMAN GEÇSEK?

Doktorlar : “İlk 6 ay anne sütü yeterli, suya bile gerek yok.” 
Arkadaşlar : “Bak komşum doktoru dinleyip 6. ayı bekledi bebeği şimdi ağzını bile açmıyor anne sütünden başka bir şey kabul etmedi, sen 4. ayda başla sakın geç kalma.” 
Büyükler: “Biz her şeyi verirdik, şundan da tatsın özenmesin.” 
Derken benim de kafam karıştı. Acaba gelişimi iyi gidiyor, sütüm yetiyorken böyle devam mı etsek, ya 6. ayı beklediğimde alışamazsa, ufaktan ben de başlasam mı, ya alerji yaparsa gibi sorulara daldım.
Endişeli annelere soru çok. Bebeğimin daha iyi gelişmesi için ne versem diye ek gıdaya bir an önce geçmek isteyenler anneler olduğu gibi en iyi besin anne sütü diye düşünüp ek gıdaya başlamak istemeyen anneler de var.

Anne sütü bu kadar faydalı iken neden ek besinlere ihtiyacımız var? 

Gebeliğin son aylarında bebeğin demir depoları dolar. Anne sütünde de az miktarda fakat emilimi yüksek demir bulunur. Anne sütüyle beslenen bebekte demir depoları 6. ayda tükenir ve bebeğe anne sütü dışında demir kaynağı gerekir. Bebeğin hareketleri ve ağırlığı arttığı için enerji ihtiyacı artar. Ayrıca karbonhidratlar yağ olarak depolanırken de enerjiye ihtiyaç vardır. Bu yüzden anne sütüne destek olarak ek gıdalara başlamak gerekir. Ama anne sütünde ek gıdalarda olmayan büyüme faktörleri, koruyucu maddeler, çoklu doymamış yağ asitleri, hormonlar, enzimler gibi yararlı maddeler bulunur. Bu yüzden anne sütüne yine devam ederiz.

Neden 4-6 aydan daha erken başlamamalıyız? 

  • Dille itme refleksi bu dönemde kaybolmaya başlar. Böylece kaşıkla yiyebilirler. 
  • Bebekler 4-6 ay civarında destekle oturmaya hazır olurlar. Ek gıdaya geçtiğimizde mama sandalyesinde oturtarak yedirmemiz gerekiyor. 
  • Sindirim sistemi ve böbrekler gelişir. Mide ve pankreas salgıları ancak olgunlaşır. Daha erken dönemde sindirim ve artıkların atılımı zor olabilir. Alerji riski de yüksektir. 
  • Ek gıdaya erken başlandığında ishal görülebilir. 
  • Ek gıdaya geçen bebek daha az emeceği için anne sütü azalabilir. 

Doktorların bir kısmı 4. ay bir kısmı 6. ayda ek gıdaya geçilmesini istiyor. Biz mama takviyesi olmadan anne sütü ile devam ediyorduk, gelişimi de iyi gidiyordu. Doktorumuz 6. ayda ek gıdaya geçmemizi tavsiye etti. 


Ben de ilk altı ay sadece anne sütüne devam dedim. Yalnız demir takviyesinin arkasından su veriyordum. Kızım suyu çok sevdiği için ve yazın çok terlediği için çay kaşığı ile su içirdim. Belki de bu sayede dişlerini demir lekesinden korumuş olduk.

Siz ek gıdaya ne zaman geçtiniz ya da geçmeyi düşünüyorsunuz? 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder